Systrarna Jönsson

Alla inlägg under mars 2009

Av Matilda och Linnea - 19 mars 2009 08:22

Ja hade nog lite fel om min förkylning, för den gick åt andra hållet. Kände mig bra igår. Var med Paulina och Amanda hela dagen. Vi hade det trevligt.

Var lite runt på söder, åt lunch på Edelweiss gick till kulturhuset där barnen fick leka lite.


Men sen när jag kom hem och hade fixat med middag och sånt, då gick all energi  ur mig och jag kände att min förkylning inte alls nästan e borta.


Och det har inte blivit bättre idag. Så Matildas båda föräldrar e på topp :)

Sötnosen missar babysim idag, men det e bra att det finns återbads tider. Så jag har redan bokat in oss på ett sånt pass nästa vecka.


Henrik har fortfarande lite feber och mår lite illa säger han. Jag hoppas verkligen att detta försvinner snart. Inge roligt att vara sjuk.




Av Matilda och Linnea - 18 mars 2009 08:17

Ja då var det även Henriks tur att bli sjuk, han har feber och är nog för första gången hemma från jobbet sen jag lärde känna honom.

Jag e förkyld men ingen feber och förkylningen är på väg bort känner jag. Jag e bara lite täppt.

Så idag när det e så himla fint väder så ska jag och Matilda in till stan och träffa Amanda och Paulina.

 Så Henrik får vara hemma och vila och bli frisk.


I går badade Matilda skummbad, det tyckte hon var helt ok.

Men i natt kan jag säga har hon inte varit snäll, det har varit mycket skrik och gnäll från den lilla damen. Hon fattade väl att mamma och pappa verkligen ville sova.



Av Matilda och Linnea - 17 mars 2009 08:56

Jag vet inte vems baciller jag har fått, men igår kväll hade jag väldigt ont i halsen och kände mig seg i kroppen. Jag har fortfarande ont i halsen och lite seg. Har tack och lov ingen feber. Men det blir ingen mammapromenad med mammagruppen idag. Det blir att vara inne och ta det lugnt.


Matilda mår  tack och lov fortfarande bra. Hon har pratat på hela morgonen. Hon vakande kl halv sex i morse och blåste bubblor med munnen och gjorde brumm brumm ljud. Men efter lite mat lyckades jag få henne att somna om. Så sov vi två timmar till innan hon vaknade igen. Nu ligger hon i bebisgymmet och har lyckas vända sig med kroppen så att hon ser tv:n :)



Av Matilda och Linnea - 16 mars 2009 17:43

Idag har jag och Matilda tagit en riktig långpromenad med Anna och Filip här i Solna. Vi har sammanlagt gått över en mil. Åt lunch på Pampas Marina, super gott. Vi var nyttiga och tog fisk. Var verkligen gott.


Matilda mår verkligen precis som vanligt. Till och med näsan har slutat rinna. Så skönt att hon e frisk. Hon pratar och babblar på precis som vanligt. Så hon e en liten snacketolva igen.


Hon rör sig som en lite akrobat, och man börjar se att hon börjar mer och mer greppa tag efter lite större saker. Hon börjar fatta vad man ska med sina händer till. Dock är favorit  sysselsättning med dem att stoppa in dem i munnen. 


Matilda ligger och pratar  nu, för er som förstår: eööö njaa,m jjaaaaa aaaa mmnh ehhh hööö mläää gräää ahh.



Av Matilda och Linnea - 16 mars 2009 07:00

Vi e vakna och Matilda e frisk. Så skönt.

 Hon har i natt bara vaknat en gång och ätit och man kände redan då att febern var borta.


Mormor sitter nu och matar henne.  Och  hon äter verkligen som om inte fått nån mat på flera dagar.


Idag åker de tyvärr hem, men mormor kommer snart igen:)


Jag och Matilda ska ta en promenad till Solna C och lämna nycklarna till lokalen vi hyrde i helgen. Henrik jobbar natt. Sen skippar jag och Matilda nog öppna förskolan denna måndag med tanke på att hon varit sjuk.


Av Matilda och Linnea - 15 mars 2009 09:34

Då var dopet avklarat. Allt gick bra. Det känns skönt, har varit ganska stressigt, saker att stå i hela tiden.


Matilda döptes i en fin liten kyrka; Solna Kyrka. Det var två familjsdop och det var även en lite pojke som döptes till Gabriel Ingamar herbert.


Matilda skrek när hon fick vatten över huvudet av prästen men när prästen tände dopljuset blev hon lugn.

Hon fick sitt namn nu; Matilda Florens Terese.

Johanna och och Viktor (Matildas Faddrar) läste ett stycke i kyrkan och det gick väldigt bra. Var så fint.


Efter detta blev det dopfika. All mat gick åt, kändes nästan som om jag lagat för lite. Men jag tror folk blev mätta. Det blev presentöppning och matilda fick så mycket fint. Böcker, halsband, brio leksaker, gunghäst, lampa, speldosa ja det var så mycket fina saker. Matilda och hennes föräldrar säger tack tack. Hon och vi är vädigt glada och tacksamma.


Men sen när de flesta gäster gått så spydde Matilda ner hela sig och sin bilbarnstol som hon satt i. Har aldrig sett så mycket spya. Stackars liten. Hon var även sen i fredags kväll lite snuvig och hostig. Så vår lilla tjej mådde inte så bra. Men vi bytte kläder och efter det så verkade hon på lite bättre humör.


Vi städade klart lokalen sen åkte vi hem och lämnade allt och åkte över till Täby där vi åt middag. Matilda sov hela middagen, hon vaknade när vi skulle gå. Man såg då att hon var lite loj.  När vi kom hem så tog vi febern på henne och hon hade 39,9. Lilla tjejen har feber för första gången. Hon fick alvedon i rumpan. Hon har sovit väldigt dåligt i natt, vaknat några gånger. Fått en till alvedon, bytt blöja.  Nu ligger hon och sover, har fortfarande feber. Men verkar inte var helt ut gängorna, hon pratar fortfarande på och har ätit bra.


Så nu hoppas vi att hon mår bättre snart, att hon blir vår glada och goa Ense snart.





Av Matilda och Linnea - 12 mars 2009 18:46

Idag var det då dags för babysim, jag och matilda stressade dit. Kom in sist av alla. Vi hade varit på öppna förskolan innan och fyndat kläder där. Så det blev lite stressigt när vi skulle åka därifrån. Men vi hann precis.


Man badade i ca 20 min och matilda tyckte det var skoj. Hon plaskade och hade sig. Hon fick ligga på en dyna och sen fick vi lära oss att hålla barnen i ryggläge och bröstläge. Sen var lektionen slut. Jag var tyärr ensam där, Henrik jobbade så jag har inga kort därifrån ännu. Men det kommer. Nästa vecka trodde Henrik att han var ledig.


Ni får därför bilder på när Matilda över hemma i badet.


Efter badet hade vi lunchdate med Filip och Anna. Han börjat verkligen bli en lite person nu. Jag tycker han e väldigt lik sin pappa.  Han växer verkligen fort. Ja det gör väl Matilda med, men det kanske i lättare att se på en bebis som man träffar 1 gång i veckan. Vad vet jag.


I morgon blir det att fixa inför dopet också kommer min mamma och Jens hit.



Av Matilda och Linnea - 11 mars 2009 15:26

Kulturhuset har en avdelning som heter Rum för barn. Det var verkligen något att rekommendera. Det fanns avdelningar för alla barn. Allt för dem minsta till lite större barn som kan läsa och måla. Matilda trivdes, hon och Amanda lekte och hade skoj. Matilda babblade på som vanligt. Hördes mest av alla.


Efter lekstunden blev vi alla hungriga och vi åt lunch på cafe panorama.


På vägen hem när jag och matilda åkte bussen hem, så var busschaffören dum i huvudet!!! Han bromsade in alldeles för hårt och Matildas vagn flög omkull. Tack och lov så ligger hon så mjukt inne i liggdelen och hon sov så hon klarade sig. Men hennes mamma skrek åt chaffören. Tänk om det hade varit ett större barn  i en sittdel som inte ligger eller sitter lika skyddat, då hade det barnet kunnat göra illa sig. SL- chafförer!!!



Presentation


MATILDA OCH LINNEA JÖNSSON

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards