Systrarna Jönsson

Alla inlägg under maj 2012

Av Matilda och Linnea - 30 maj 2012 20:13


Idag blev det en tidig kväll för båda tjejerna.

Matilda somnade i soffan 18.30, Linnea åkte i säng 18.45

Ganska skönt för deras mamma.


Det var utflykt på Dagis idag tjejerna. De gick till Ulriksdals slott med matsäck och barnvagnar till dem små.

De hade haft det skoj, Linnea hade somnat i vagnen. Matilda hade lekt och sprungit omkring.


Jag hämtade dem vid 16.30, de var verkligen trötta då.

Matilda fick ett utbrott vid maten och fick gå från bordet.


Efter mat och disken lekte vi kurragömma. Oj oj, vad Matilda tyckte det var skoj. Hon var inte så bra på att gömma sig. Eftersom hon sa högt nu går jag och gömmer mig under stolen i vardagsrummet. Och när jag skulle leta så säger hon åter högt var hon har gömt sig. Men skoj tyckte hon det var.


Sitter nu i soffan, har städat, lagat middag till i morgon. Henrik jobbar natt, jag har teamaktivitet med jobbet. Så Farfar hämtar och fixar kvällsrutinen med flickorna.


I måndags fick ju Matilda och Linnea sin femte kusin, Edward Jönsson. Vi kan ju säga att Matilda vet varifrån bebisarna kommer ut... Matilda hörde på kvällen när Henrik sa till mig att Karro och johan hade åkt in till BB för nu var bebisen på gång.  När hon ska somna så ligger vi i hennes rum och så hör jag henne fråga:

Mamma, har Karro åkt in till sjukhuset nu för att doktorn ska hjälpa till att ta ut bebisen ur snippan nu?

Ja det var ju bara att svara Ja på den frågan.







Av Matilda och Linnea - 27 maj 2012 20:11

                 

På eftermiddagen åkte vi över till Täby för middag.

Barnen lekte och höll låda. I bland blir man verkligen arg på dem små människorna.

De lyssnar verkligen inte alls ibland när man säger åt dem. Man talar för döva öron.

Och enligt Joel som har brorsbarn så blir det värre när det närmar sig tonåren. Jippi!



Av Matilda och Linnea - 27 maj 2012 20:07

Idag på förmiddagen blev det lite ridning för Matilda och Linnea klappade fåren.


                   

Av Matilda och Linnea - 26 maj 2012 13:05


Varje år ställer förskolarna i Bergshamra ut sina arbeten och konstverk i en utställning i Ulriksdals slottspark. Förra året var inte Matildas förskola med för då hade de utställning på förskolan men i år så var de med.

Vi var där i dag och tittade.


Linnea träffade sin favofröken Marie och Matilda och Sofia blåste bubblor.

Det blev  lite picknick och sen en promenad hem.

Nu sover båda tjejerna men de ska snart väckas.


Bilder från utställningen.


                 

Av Matilda och Linnea - 25 maj 2012 09:45

Veckan börjar närma sig helg. Denna vecka har verkligen gått i ett. Jag har haft mycket inplanerat och det har varit mycket jobbet.


Det är tur att Farfar är pensionär, han hämtade flickorna i måndags och fixade middag till dem.

Jag var på utbildning, när jag var hemma vid 19, han Linnea redan somnat och Matilda sov vid 19.20


Vi hade utvecklingssamtal för Matilda på dagis igår, och hon klarade det utan anmärkningar. Hon var en glad, bestämd, sympatisk och social liten tjej. Hon hade inga problem att uttrycka sig eller prata med sina fröknar. Hon springer ofta över till Linneas avdelning för att kolla att Allt är Ok med henne. Om Linnea gråter vill hon trösta henne. Hon leker ofta med  sin kompis Alice när hon inne och men när hon är ute på gården då är det Sofia som gäller.


Ikväll ska Matilda sova över hos Sofia, tjejerna har tjatat länge om detta. Och det passade bra idag. Camilla hämtar Matilda och Sofia sen ska de ha mys ikväll, popcorn och saft :)


Jag ska ha lite Picknick AW med jobbet som Linnea får haka med på, tror hon kommer gilla det. Förstå uppmärksamheten hon kommer att få. Kommer att vara som på dagis :)


 Henrik jobbar hela helgen, så det blir Tjejhelg hela helgen!


 Passar väl bra eftersom det är Morsdag!


Trevlig helg!

Av Matilda och Linnea - 20 maj 2012 09:05

Var meningen att vi skulle komma hem idag från Norge, men vi åkte hem igår med två förkylda tjejer. Matilda

hade misstänkta prickar som kunde vara vattkoppar. Men nu på morgonen har vi blåst av det. Har inte blivit några flera prickar och de flesta har försvunnit. Så var nog förkylningsprickar eller nåt. Febern är så gott som borta idag.


Vi hann med två dagar med Pär och Tuva och barnen hade skoj. Matilda och Ida de körde nonstop morgon till kväll.

Tobias han har blivit så stor att han såg vi inte så mycket, var roligare att hänga med kompisar.


Idag blir det att storhandla och kolla vad som ska göras för att veckan ska gå så smidigt som möjligt.


Lite bilder blev det från Norge:


                                     



Av Matilda och Linnea - 13 maj 2012 15:30

Ja då är nästan denna helg över.


Igår var inte vädret direkt gjort för att leka utomhus. Regn av och till nästa hela dagen.

Flickornas mormor är här på besök.  Det blev lite shopping på Barkaby Outleten. Jag köpte ett par skor, och denna gång ett par fotriktiga sandaler så att man klarar av att gå en vecka i Rom. Den 7 juni åker vi :)



Idag har vi tagit oss till Lidingö och gått på Millesgården.

Jag har ladrig varit där, man är ju inte så duktig på att turista i sin egen stad. De hade en utställning med Pippi och byggt upp Pippis kök där man fick leka hur man ville.


I kväll ska jag bjuda min man på Filip och Fredriks show på Rival.

Men först lite middag här hemma, Lasange och cheesecake till efterrätt.


Lite bilder från Millesgården.


                         

Av Matilda och Linnea - 6 maj 2012 20:18

Helgen är över och imorgon är en ny vecka.  Helgen började med middag hos herr Selin för
min och Henriks räkning. Barnen sov hos farmor och farfar, så vi fick sovmorgon
på lördagen. Vi sov till kl 9.00, kommer inte riktigt ihåg när man sov så
länge.  Barnen hade skött sig hos farmoroch fafar,  båda två hade sovit till 07.15


De tog Linnea igen på söndag morgonen då hon sov till kl
05.15, jippi sa vi.


Lördagen träffade vi Johanna och Martin Haga parken. Matilda
cyklade, gick så där. Hon blir lite feg när det går lite nerför. Då sätter hos
ner fötterna och säger att hon inte kan. Gick lite bättre när jag berättade att
när mamma lärde sig cykla så ramlade jag många gånger. Sa att för att lära sig
så måste man ramla, men bara att resa sig upp och försöka igen.


Idag har vi varit i 4H gården i Solna och träffat, Paulina
och Gabriel och Amanda. Matilda fick rida på ponny, jag skulle gå med henne men
hon bara titta på mig: Nej Mamma, jag kan
själv. Du behöver inte gå med.

Hon börjar bli stor.


Nu sover dem båda tjejerna och de två vuxna i denna familj
sitter i soffan och ser på tv.

Presentation


MATILDA OCH LINNEA JÖNSSON

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards