Systrarna Jönsson

Alla inlägg under oktober 2009

Av Matilda och Linnea - 31 oktober 2009 21:03

Idag blev det lite skoshopping till Matilda, köpte ett par begagnade skor till henne för några veckor sen.

Men det var lite för stora. Så de blir bra till nästa år.

Men  hittade skor på outleten på gärdet, Vincent Skor till Matilda för 100 kr paret. Som hittat.

Blev ett par höst/ Vinterskor och sen ett par låga skor till våren.

Var en snäll man som hjäpte oss med att passa ut skor och vad man ska tänka på när man köper skor.


Efter detta blev Vapiano, där det verkar som alla östermalms barnfamiljer åt lunch på lördagar. Var väldigt mycket barnvagnar och barn där inne.

Det var gott och mätt blev man.


Kuturhuset väntade på Matilda, vi försökte igår. Då var det kö för att komma in på Rum för Barn. Det är ju höstlov men det tänkte ju inte vi på. Idag var det lugnare. Ingen kö, bara att gå in. Matilda lekte och var sitt sociala jag som vanligt. Kröp fram och reste sig mot folk. Till en pappa som satt på golvet kröp hon fram till och kramade och ville bara mysa lite. Ja det är ingen blyg tjej vi har.



  

Lite bilder på matildas lekstund med sina dockor igår, kan säga att hon hade fullt upp att ta hand om sina dockar. Man såg att hon verkligen jobbade hårt på att ta hand om dem.


När vi lägger Matilda får hon först sitta i min famn i vardagsrummet och lugna ner sig lite. Efter ett tag så går jag in med henne till sin säng. Lägger ner henne, säger god natt. Släcker lampan och drar igen dörren. Man hör henne sen ligga och snacka i en kvart. Sen brukar hon tröttna och somna. När man går inte och kollar henne så ligger hon då alltid i de konstigaste ställningarna :) Nu på tvären, med fötterna i kors innan de åker ut mellan spjälorna.


  


Av Matilda och Linnea - 30 oktober 2009 06:41

Då var det fredag och man är ledig, Matilda verkar sova längre än till sex idag. Klockan är nu 06.41 Jag kan dock inte sova och har varit uppe sen kvart i sex.

Skoj.


I går var det Babysim för Matilda, hon går numera mer på omsimstiderna än sina vanliga tider. Det är svårt att få till det på lördagar. Men för henne spelar det ingen roll. Matilda e verkligen en super social liten tjej, i badbassängen igår; sträcker hon händer mot alla och vill att alla ska hålla i henne. Hennes pappa som håller i henne, nej, han träffar hon ju hela dagarna.


Igår fixade jag ännu lite mer dummies mobiler till Matilda. Det gäller ju att de är uppdaterade på vad som gäller.

Dock är det svårt att fixa dummies av en iPhone.

Men kan dock tillägga att jag har trillat dit, beställde en iPhone igår till mig själv. Japp, jag ställer mig i samma led som min man. Han har smittat mig.


Idag blir det lite skoshopping, vi ska åka in till söder och går på provskor.

Jag är ledig och Henrik börjar jobba kl 15.



  







Av Matilda och Linnea - 27 oktober 2009 19:43

Matilda vaknade kl sex i morse med sitt vanliga snack, vi låg kvar och man försökte somna om.

Men det gick inte så bra, efter ett tag sa jag till Henrik: Hör du vad hon säger;

pappppaa pappppaaa ppaaapppa paaappppa pappaaa papppa....

Ja så lät det ett bra tag. Men inte gick Henrik upp för det.


Efter en kvart var jag tillräckligt vaken för att gå upp och ta hand om henne.

Så det blev jag och Matida denna tidiga morgon :)


På dagen har Matilda idag tagit en rejäl tupplur på förmiddagen.

Efter detta blev det en sväng till en skoutförsäljning på gärdet.

Inga skor inköpes.


På eftermiddagen blev det en tur i ulriksdalsslottspark.


När jag väl kom hem så var det väldigt mycket mammaaa mammmmaaa mammmmaa mammam mammmaa

Hon var trött och allmänt grinig.

Men vi hann ändå med att organisera om bland plastburkarna, matilda vet precis hur man ska ha plastburkarna:

I en enda röra på golvet!


Nu sover damen och det är tvättkväll här.



Av Matilda och Linnea - 26 oktober 2009 18:33

Då var det måndag igen med allt det innebär.

Matilda var på Öpnna förskolan och lekte.

När hon var där och lekte plockade hon upp en bok och kröp bort till förskolefröken och ställde sig bredvid henne och klappa på henne för att få lite uppmärksamhet. När hon fick en reaktion så sträckte hon fram boken mot fröken.

Hon vet vad hon vill vår tjej.


På eftermiddag kom Filip och Anna över och det var lekstuga här.





Av Matilda och Linnea - 25 oktober 2009 07:19

      


Igår var vi lite sega på förmiddagen, Henrik och Matida sov nästan hela förmiddagen. Det var uppe en stund och frukost. Jag började städa och när de gick upp blev det mer städning.


Efter allt detta var klart, blev det en tur till Ica Maxi för att handla inför middagen.

Matilda somnade i bilen, skönt för efter sömnenturen bar det av til Mulle Meck och möta upp Jon och Maloua.

Där blev det lek och skoj. Matilda ramlade ur lastbilen, men det blev bara ett litet blåmärke på kinden. Och efter lite tröst så var hon beredd att leka igen.


Middagen intog hos Familjen Jönsson tillsammans med Familjen Bäckman.

En mycket trevlig kväll, Tjejerna lekte tillsammans emellan åt. Annars var det mer att de lekte bredvid varandra.

Maloua visade tydligt när hon tyckte det var dags att gå hem, hon gick och hämtade sina skor i hallen och tyckte att nu skulle hon hem till sin säng.




Av Matilda och Linnea - 23 oktober 2009 19:57

Ja vad har hänt sen sist då?


Onsdag

Middag hos Anna S, Veg lasange och äppelkaka med egengjord vaniljsås.

Det var mums.  Matilda hade skoj, Anna lekte med henne och Viktor undervisade Matilda i sladdkunskap.

Anna hade en låda med sladdar som Matilda fick hörja vilt med och Viktor passade på att berätta vad de olika sladdarna heter.


Torsdag

Var det tjejmiddag för min del, var bjuden på middag hos en mamma i mammagruppen. Vi firade : mamma i ett år. Visst var det bra sak att fira? Det är min bästa titel i alla fall, MAMMA!


Idag är det Henrik tur att vara ute och fira, jag vet inte vad han firar. Men han och Viktor dricker öl och ska sen ut på krogen. Målet var att gå till Cafet, Henrik har tydligen aldrig varit där.


Med Matilda är det fortfarande lite förkyldt och hostig, men hon blir sakta med säkert bättre. Och energin är det inget fel kan jag berätta. Det är full fart hela tiden.


Hon har även lärt sig ett nytt ord. Om hon ger mig en leksak, så säger jag Tack tack. Och då säger Matilda också; Tack tack.. 


Hon börjar försöka resa sig upp själv från golvet men hon har inte riktigt kommit på hur man gör ännu. Men man ser att hon försöker.


I morgon blir det babysim och sen date med Familjen Bäckman.

På söndag ska Matilda spendera dagen i Täby med Farmor och Farfar.

Mamma och Pappa ska äta brunch och se Killing Gänget på Dramaten.


    


Av Matilda och Linnea - 20 oktober 2009 20:14

Söndagskväll

Vi åt havskräftor i Täby. Mums säger jag. Det var gott. Matilda tyckte det var toppen att vara där för Lovisa var ju där. Och henne kan man krama och pussa hur mycket som helst. Jag förstår ju det för hon e väldigt söt. Hon log till och med när hon såg matilda. de där två tjejerna kommer nog kunna ställa till det för killarna om några år.


  


I måndags så var det promenad med Lovisa som gällde för Matilda. Ja hon hade med sig sin pappa och Lovisa sin mamma.


Idag har varit fullt upp, först öppna förskolan och sen kusin filip på besök. Båda två är lite små förkylda men det lekte och hade fullt upp ändå. Matildas mamma tog sig till tandläkaren på lunchen och hade ett hål som jag fick borra.


Matilda har de senaste kvällarna varit lite svårlagd. Eller det är bara vi som e bortskämda. Hon protesterat och vill inte gå och lägga sig. Skrikit och det har tagit lite tid, det är vi inte så vana vid. Men allt går ju i perioder. Så det går nog snart över igen.


I morgon ska Matilda med sin pappa på hans jobb. Det är gruppmöte där.

Och på kvällen är det mums mums middag hos Anna Selin.



Av Matilda och Linnea - 18 oktober 2009 15:36

Jag och Matilda tog sovmorgon till åtta i morse, Matilda vaknade egentligen halv åtta. Men hon fick ligga i sin säng och prata och roa sig själv tills åtta.

Hon har sovit OK i natt, skrikit til några gånger, men aldrig så att man behövde gå in till henne. Hon somna om på en gång. Mer störande för mig än Matilda.


Efter förmiddagsvilan så blev det en tur till Mulle Meck för lite lek. Den gula bilen var roligast kan vi rapportera. Där hade matilda vädigt skoj. Laplyget var skoj också, man där var det lättare att glida ur.


Jag tog den obligatoriska rundan på loppisen också, hittade ett fat för 10 kr så jag slog till.


Nu väntar jag på att mannen ska komma hem från träningen och att Matilda ska vakna från eftermiddagsvilan.

Hon har sovit i drygt 1 1/2 timme nu. Sen blir det att åka över till farmor och farfar och passa på att träffa Lovisa.


  

Presentation


MATILDA OCH LINNEA JÖNSSON

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards