Systrarna Jönsson

Alla inlägg under mars 2009

Av Matilda och Linnea - 25 mars 2009 06:04

I går gick Matilda och la sig kl 18.30 som vanligt. Somnade utan problem. Nu e klockan lite över sex på morgonen och Matilda sover forfarande.

Men det gör inte hennes mor. Jag somande kvart över åtta igår, alldeles för tidigt, och har vaknat i natt för att Matilda inte har vaknat :)


Men det är väldigt bra att vi e tillbaka i sömnrutinerna innan hon blev sjuk. För då sov hon två nätter i rad utan att vakna. Nu kan vi hoppas att vi kan upprepa detta i natt igen.


Igår fick förresten Matilda pröva mosad banan på eftermiddagen. Mums vad hon tyckte det var gott. Hon åt upp en hel banan, och sen två timmar efter det så åt hon lite gröt också. Och emellanåt det så åt hon en flaska ersättning. Vårt lilla matvrak :)

Av Matilda och Linnea - 24 mars 2009 16:46

Nu har Matilda varit på Stockholms Universitet. Det gäller att börja i tid...

Nej men hon är med i ett forskningsprojekt där man mäter hjärnaktiviteten hos 4 månaders bebisar och 10 månaders bebisar när de får höra ord på ett främmande språk. Så vi satt i ett labbrum och matilda och jag fick höra massa med ord på Thai. Det gick väldigt bra, Matilda satt tyst och stilla i ca 7 minuter. Sen tyckte hon att det var tråkigt. Då ville hon röra på sig och prata.


Hon fick ett fint diplom för sin medverkan.


Efter vår medverkan i forskningsstudien så åkte vi in till stan för att träffar paulina och Amanada. Vi gick runt lite, sen åkte vi hem till paulina farmor och åt lunch som hon lagat till oss. Väldigt gott.


Efter Lunch hos Paulinas farmor åkte jag och matilda hem. På vägen hem så gick vi förbi posten här hemma och hämtade ut ett paket från Skåne. En liten nyckelpiga från Jonnie och Gunilla. Tack säger matilda.


I morgon är det föräldrarträff och omsim av babysim som vi missade förra veckan.



Av Matilda och Linnea - 23 mars 2009 19:06

I dag var jag och Matilda hemma på förmiddagen, tog det lugnt och småfixade med lite saker. Efter lunch gick vi till öppna förskolan och hängde där med de andra barnen. Matildas kompias Elmer, Tyra och Mira var där från mammagruppen. Vi sjöng och lekte lite.


Efter några timmar där gick vi hem och vi fick middagsbesök av morfar och morbror Richard. Det var trevligt. Matildas var på bra humör, var lite mammig. Nu ligger sötnosen och sover. Tänk om hon kunde sova en hel natt snart igen, längtar.


I morgon ska jag och Matilda till SU ( stockh. Universtitet). Matildas ska vara med i ett forskningsprojekt om språk. De ska fästa massa med elektroder på hennes huvud och sen kommer hon få höra massa med ord på thai och de kommer då att mätta en hjärnaktivitet.



Av Matilda och Linnea - 22 mars 2009 18:10

Idag har jag och Matilda varit hemma hos Sabina. Hon hade öppet hus igår för att hon fyller 30 på tisdag, men jag gjorde mitt besök idag. Då kunde jag ta med matilda och det var uppskattat av Sabina.


 Sabina var tyvärr sjuk när Matilda skulle döpas så Matilda fick sina doppresenter nu. Det var så fina, 4 klänningar som hon köpte i Thailand och sen var det en fotolinjal från designtorget.


Vi passade även på att gå in en sväng på stadsmission på Mariatorget, jag älskar att fynda second hand. Denna gång köpte jag en klänning från stadsmissionens märke remake. Det gör om kläder som folk lämnat in. Designar om och syr om det. Klänning går självklart i rosa :)

Matilda fick en  badrock med kaninöron på för 50 kr. Som hittat.


Pappa Henrik började jobba igen efter magsjukan. Han jobbar natt. Nu hoppas vi att nästa vecka blir mycket bättre än denna vecka som vi nu säger hejdå och godnatt till.



Av Matilda och Linnea - 21 mars 2009 12:20

Idag är vi nästa friska, eller så gott som. Henriks mage är bra, han har ännu inte sprungit på toaletten som han har gjort de senaste dagarna.

Jag e lite snorrig men det e nog borta i morgon. Känns så skönt att detta e över. Inte roligt att vara sjuk och speciellt inte när man har matilda att ta hand om också.  Men det gick det med.


Matilda har även i natt sovit dåligt, hon vaknar flera gånger och äter mer än vanligt. man får spela musikdosan och så somnar hon om. Vet inte riktigt vad detta är för fas.

Hoppas den snart går över. Innan vi blev sjuka så sov hon två nätter i rad utan att vakna.


Idag har vi bäddat rent och Matilda hjälpte till :)


Idag blir det nog lugnt, vi ska bara fixa det sista för inbjudningskorten till bröllopet. Hälsar på min kompis Sabina i morgon och säger Grattis då. Hon blir nog glad för då får Matilda följa med också.


Jenny e bild på matildas fötter kommer här som Henrik lovade. Tycker inte de e så överdrivet tjocka. Bebisfötter ska vara så :) Eller hur, små, och runda och goa.


Glömt att skriva att här kan man ladda ner bilder från matildas dop.

 http://www.selin.nu/matilda/

Viktor har ordnat.





Av Matilda och Linnea - 20 mars 2009 16:10

Har gjort dagens utflyt till Solna C, helt slut.

Men nu har vi resorb hemma och lite annat gott.

Matilda tyckte det var väldigt roligt att få komma ut, det märktes att hon bara sög in intrycken när vi var och handlade. Hon tittade på allt.

Överlag så en hon på väldigt gott humör idag.


Hon har börjat upptäcka att man kan ha olika lägen på sin röst, så lite då och då kommer ett gällt skrik och hon skrattar till för att hon lyckades med det.


Jag hoppas verkligen att hon sover bättre i natt, för de senaste nätterna har hon vaknat som om hon vore nyfödd. Vill ha mat hela tiden. Eller så är hon bara inne i fas då hon växer mycket och behöver maten.


Köpte även en födelsedagspresent till min kompis Sabina i Solna C. Hon fyller 30 och ska fira det i morgon. Jag hoppas att jag orkar ta mig dit.


Av Matilda och Linnea - 20 mars 2009 10:18

Henrik trodde han var bättre i morse, men det var falskt alarm.

Tycker synd om honom. Han har knappt ätit på två dagar, han försöker men det mesta kommer ut på en gång.


Så han ligger i sängen och vilar och tar det lugnt. Emellanåt springer han på toa. Jag mår inte lika dåligt tack och lov. Och verkar inte ha fått nåt av det han har ännu. Bara hoppas att det förblir så. Jag e bara förkyld, hade lite feberfrossa igår när jag skulle gå och lägga mig. Men nu e det bättre.


Ska ta mig ut idag och handla lite, börjar bli lite tomt. Och Henrik skulle nog behöva lite vätskeersättning tror jag.


Matilda e lite snorrig men det e allt. Och hoppas verkligen att hon inte blir mer sjuk.

Av Matilda och Linnea - 19 mars 2009 19:49

Jag hr legat på soffan och Henrik i sängen dag, nu ligger vi båda i sängen som två klubbade sälar. Henrik har blivit magsjuk och sprungit på toaletten hela dagen. Inte så skoj för stackaren.


Jag har snörvlat och tagit hand om Matilda. Hon har nog inte haft en sån givande dag. Hon har fått ligga med mig i soffan, legat i baygymmet, suttit i babysittern. Ja hon har nog inte haft så skoj. Men nu sover hon, det tycker hon nog e skönt. Bättre än att hänga med mamma och pappa idag.


Vi hoppas verkligen bägge två att vi mår bättre i morgon.


Jag gjorde en duktig sak, jag ordnade med Partytält till den 6 juni. Alltid något. Så fort vi blir friska ska jag skriva ut det sista för inbjudningar sen ska de läggas på lådan nästa vecka.



Presentation


MATILDA OCH LINNEA JÖNSSON

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards