Systrarna Jönsson

Alla inlägg under juli 2011

Av Matilda och Linnea - 30 juli 2011 21:14

                       

 
Av Matilda och Linnea - 30 juli 2011 20:57

Vi är nu tillbaka på landet efter en liten roadtrip på 5 dagar.


Vi var nere i Karlskrona och besökte flickornas kusiner.

Vi hade trevliga dagar med bad, parklek och god mat.

Barnen lekte bra, det var 3:de världskriget emellanåt men det gick över ganska snabbt. Lovisan och Matilda hade teebjudningar och dukade upp med mat och annat gott vid Lovisans bord.

Deras läggtider blev helt kaos. Första kvällen somnade Matilda 22.50, hon sov lite i bilen om man säger så. De andra kvällarna gick väl lite bättre. Linnea var förkyld och lite febrig när hon kom, så hon sov så där på nätterna. Självklart lämnade hon kvar bacillerna till sina kusiner.


Efter Karlskrona blev det 2 dagar i Skåne, hos Jonnie och Gunilla. Där hade vi sol,regn. Jag fick äntligen åka över Öresundsbron och se lite av Köpenhamn.

Känns som jag vill se mer. Måste åka tillbaka känner jag.

Det blev även Italiensk glass i Skanör. Mums!


Bilder från resan kommer när jag orkar tömma den stora kameran.

Av Matilda och Linnea - 21 juli 2011 13:14

Igår låg jag och Matilda och på studsmattan och tittade upp
och då sa jag till henne att det vita och blåa där uppe är himlen.


Var? Säger Matilda.


Jag förklarar att där uppe, det vita och blåa det är himlen.


Där fåglarna flyger, där e himlen, säger Matilda.


Jag tittar upp och ser fåglarna. Ja precis, säger jag.


Nu så här i efterhand var det kanske inte så bra att prata
om himlen med en 2 ½ åring som tänker och funderar väldigt mycket innan hon ska sova.

För oj vad hon har drömt mardrömmar i natt och sovit
oroligt. Henrik har fått trösta mycket.

Så när jag frågade henne i morse vad hon hade drömt då svarade hon:

Himlen!


Och efter ett tag började hon prata om Molly som är i himlen
och fåglarna och Matilda som inte vill vara i himlen.


 Ja det var kanske inte
ett så bra drag heller att säga att Molly är i himlen för några veckor sen.

(Molly är Farmor och Farfars hund som nu bor i himlen sen innan midsommar).


Linnea har spytt i natt och morse och ligger nu och
sover.  Hoppas att hon repar sig fort. Vi
andra mår bra, inte känt nåt ännu.

Av Matilda och Linnea - 18 juli 2011 19:49

Igår hade vi Pär och Tuva med barn på besök här på landet.
Vi åt lunch, badade, fikade och middag.


Ida och Matilda lekte på, Tobias han lekte med lego . Var 2 år sen han var här
men han kom ihåg att smålega det finns här. I morgon blir det Junibacken med Pär
och Tuva och alla barn.


         

Matilda var helt slut efter heldag igår och vi lyckades hålla henne vaken hela dagen. Så på kvällen somnade hon ovaggad..


 

Av Matilda och Linnea - 18 juli 2011 19:41

Matilda hon stortrivs på landet. Myror och allt som hör till
är inga problem. Att gå barfota är inga problem.


Man kan nu säga att hon är blöjfri på dagarna. Och det går väldigt bra.
Hon säger att man kissar på
pottan och bajsar på toaletten.  Jag kan
säga att det är väldigt skönt att slippa byta bajsblöjor på  henne. 


Hon har annars en liten fas där hon knuffar sina
kompisar/kusin när det inte riktigt händer nåt eller om hon inte får som hon
vill. Vi säger åt henne och det är väl bara fortsätta göra det.


När man frågar om hon vill göra något eller kan hjälpa till
med något, och hon inte vill eller inte kan. Då får man svaret, Jag måste bli
lite större först!


Man märker att också att Matilda lätt faller tillbaka i
bebisstadiet i och med Linnea. Hon vill göra samma sak som Linnea och vara
bebis.


Matilda försöker även förstå hur släkt och familjer hänger
ihop. Vilka som syskon med vem och vems mamma är vems. Att farmor är pappas
mamma tror jag hon smått börjar acceptera. Det är även frågor varifrån alla
kommer ifrån och var man bor. Hon vet att hon bor i Solna och att Filip bor i
Täby.


Trotsfasen den håller i sig också, hon vill hela tiden testa var
gränsen går. Ibland känns det som man inte säger annat än Nej.  Så det är mycket bus och hon är påhittig med att komma på saker man inte ska göra.


Linnea sover bättre. Vi har haft många mornar då hon sover
till 07, och det är ju riktigt bra.  Vi har till och med haft nätter då hon har sovit hela natten. Men vanligtvis vaknar hon en gång per natt.


Hon är annars väldigt frustrerad just nu, då hon försöker
krypa. Men hon kommer ingen vart. Dock är hon en jäkel på att göra plankan.
Tror att krypet är en månad bort sen har hon nog fått det under kontroll. Och
då gäller det att passa henne ännu mer.


   

Av Matilda och Linnea - 12 juli 2011 22:15

Idag var Therese och Oskar här och lekte. Det blev lunch, stora badet, fika och lite mer lek.


Linnea var på bvc med mig, Matilda och Farmor i måndags. 6 Månaders kontroll. Hon klarade sig fint. Väger nu 7740 g.


Filip och matilda dem tröttar ut oss totalt med sitt eviga bråkande. De vill verkligen leka  med varandra, med de bråkar som syskon. Man blir lite trött på det.

Men det ger sig väl det med, En fas de ska gå igenom.


Linnea har sovit till 07.00 tre dagar i rad. Men i morse klämde hon till med 05.50 igen. Inatt jobbar Henrik natt, så jag hoppas att hon sover länge på morgonen.


Nu lyckades jag även ladda upp mer än en bild. Lite bilder från veckan som gått. Ett besök på Dalarö har gjorts. En heldag och mycket trevlig sådan.

En underbar sommardag helt enkelt.




                             

Av Matilda och Linnea - 8 juli 2011 13:43

Nu har Matilda sommarlov och träningen med att bli av med blöjan har börjat.

 Går ganska bra.

Har varit några olyckor och jag har även fått plocka bajs på lilla badet så hon bestämde sig för att bajsa i vattnet.

Linnea sover väldigt mycket när det e varma dagar. Hon orkar inte värmen så mycket.

Vi har det bra och Henrik jobbar en vecka till sen är vi alla lediga.


Intenet funkar så där här ute på landet, där av dålig uppdatering.

Tänkte jag skulle ge er några bilder men det ville sig inte. Fick bara till en.



Nu hör jag Henrik och Matilda komma från Lilla badet, dags att gå från datorn.


Ha det gott till nästa gång.


 


Presentation


MATILDA OCH LINNEA JÖNSSON

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards