Systrarna Jönsson

Alla inlägg under december 2008

Av Matilda och Linnea - 31 december 2008 10:28

Igår kväll var Matilda ingen glad tjej. Hon skrek och skrek.

Hon blev så varm och svettig av allt sitt skrikande, men till slut somnade hon för att vila en stund. Sen började hon om igen...

Men vid tio gav hon upp, då somnade hon till slut. Och hon sov väldigt gott hela natten, vaknade en gång vid tre. Sen vaknade hon för morgonen kl 06.30


Nu sitter hon i soffan och tar det lugnt, Karro har bytt blöja och sattit på henne nyårskläderna.


Häromdagen så badade Matilda med Farmor, innan dessa passade Matilda på att skita ner golv och vägg i badrummet. Bra jobbat gumman!


Nu när vi bor i samma hus som Farmor och farfar har jag noterat att det finns visa släktdrag mellan far och farfar. Båda pratar i sömnen. Jag har hört Farfar Olle säga: Oj oj oj Älskling.  Matilda har ju inte börjat prata ännu så vi får se om hon ärver detta släktdrag eller om hon tar mitt, snarka!


Vi måste även visa en bild på Farfar i hans skinnbyxor, han har haft på sig dem varje dag sen vi kom hit upp. Törs man säga att detta är hans favoritbyxor?? :)


 kväll blir det  nyårsmiddag med Kersti och Tomas och deras barn.

Bilen åker tillbaka till Stockholm på fredag som det ser ut nu.





Av Matilda och Linnea - 29 december 2008 11:57

Igår var jag och Matilda och Karro nere på byn och kollade på när Madde bakade tunnbröd. Matilda fick för första ggn med hjälp av mig sitta i snön.


Efter detta så mötte jag upp Sabina (Sabina och några till har hyrt en stuga  när backen) och Johanna H för att äta lunch med dem på Lisas Cafe.Sabina  gav en jättefin Kitty klänning till Matilda i julklapp + en nallebjörn som har ett hjärta där det står Världens Sötaste Matilda. Och det är ju sant.



När jag lunchat färdigt med tjejerna så handlade jag lite på ica och sen bestämde jag mig för att gå hem. Det är 3 km uppför, och det kändes när man ska dra en vagn uppför. Så därför tar vi det lugnt idag. Det kändes i bäckenbenen igår kväll.


Till middag igår var vi över hos Kersti och Tomas. Åt gott och sjöng singstar ABBA. Och ja, jag sjöng jag med, men jag förlorade självklart när jag spelade. Men det gör inget. Det var skoj ändå!

Av Matilda och Linnea - 27 december 2008 15:52

Idag kom Johan och Karro med deras hund, så nu har vi flyttat in till stora huset med Madde och Olle. Och lite senare idag kommer Henriks faster med familj, men de har hyrt ett eget hus.

Så nu blir det fullt ös.


Idag har jag och Matilda gått ner till byn och där åt vi lunch på Lisas bod. Madde och Olle tog bilen ner och gjorde mig sällskap. Sen kom Henrik ner och körde hem oss. Är lite jobbigare att gå hem för då är det uppför hela vägen.


Matilda sover verkligen gott här uppe, hon har inte vaknat  före kl 07.00 nångång. Och vaknar två ggr på natten och äter. Ja det funkar verkligen bra.


Just nu känns det som om hon växer för var dag som går, hon blir bara större och större. Och hon skrattar varje dag, hon charmar oss alla hela tiden. Men det är svårt att fånga det på bild, men det kommer det med. Vänta bara Matilda, mamma ska nog lyckas!

Av Matilda och Linnea - 25 december 2008 14:48

Vi kom upp till Lofsdalen i tisdags och det första matilda gjorde var att kissa ner Farmor. Men vi sa åt farmor när hon tog upp Matilda utan blöja att nu finns det risk att hon kanske gör nåt och mycket riktigt...


Julafton flöt på lugnt, vi åkte skidor och Madde var barnvakt. Vi såg på kalle-anka och åt mat. Efter maten blev det julklapps utdelning. Matilda fick fina paket, ett set kläder, en speldosa, en trämobil och pengar på en sparkonto.


Idag har vi tagit det lugnt, jag och Madde och Matilda har varit ute och gått. Henrik har åkt bräda. Nu sitter jag och bloggar lite. Man kan säga att det går inte lika snabbt att göra detta som hemma. Internet är lite segt, så det tar lite tid att  ladda upp bilder. Så det kommer nog inte bli lika mycket bilder som vanligt.


Vi har ännu inte bestämt när vi åker hem, men tror det blir nyår här. Sen blir det nog hemgång.



Av Matilda och Linnea - 23 december 2008 06:16

Ja kl är 06.16 och man sitter i soffan och är vaken, Matilda vaknade för en halvtimme sen. Vägrar somna om... vi åker upp till fjällen idag. Så då tänkte vi, det är bästa att pappa får sova. Så Matilda sitter här bredvid och har hicka och pratar om det viktiga i livet; ny blöja, mat och sin babysitter.


I söndags var vi hos Faster Jenny och drack glögg och åt gott julgodis. Hon hade fixat mycket, det fanns allt och lite till.


Sen igår hade vi besök. Vi började dagen med att Henrik tvättade kl 07, sen vi elva kom Per och Tuva med barn. Vi åt lunch och Tobias höll låda. Till middagen kom min pappa och Matildas morfar över med blöjor. Så nu kan Matilda bajsa i fjällen också... :)


Sista besöket kom vi nio, då kom Johanna o Fredrik över på ett kort besök.

 Självklart var matilda tvungen att ta sitt julbad igår, så nu kan är hon ren och fin för jul.


Nej om några timmar bär det nog av. Jag kommer nog somna som en stock i bilen tillsammans med matilda.


Av Matilda och Linnea - 21 december 2008 14:18

I går var vi på middag hemma hos Madde och Olle och firade Jenny som fyller år i morgon.

Det var nästan så att folk behövde en kölapp för att hålla i Matilda.

Men hon trivdes, hon däckade och sov skönt när vi kom hem. Vaknade bara en gång på natten. Dock vaknade hon kl 06:15, men jag lyckades få en henne att somna om vid halv åtta så då sov vi en timme till. Det var skönt.


Nu har min mamma och Matildas mormor åkt hem, det var väldigt roligt och trevligt att ha henne här. Och det tror jag Matilda också tyckte.


Nu ska vi iväg till faster Jenny på glögg och lite julgodis.

Imorgon kommer Tobias och Ida med deras föräldrar Per och Tuva på lunch.

Och till middag i morgon kommer morfar Per-Arne.

Fullt upp, men skoj att träffa alla.


På tisdag bär det ju av till Lofsdalen, ska bli otroligt juligt med en vit jul och lite skidåkning kommer det att bli för mamma och pappa. Matilda får nog vänta några år.

Av Matilda och Linnea - 20 december 2008 07:43

Oj denna vecka har man gjort mycket, då trivs jag och förhoppningsvis Matilda om hon är sin mors dotter. Vi har varit runt på stan, träffat Simone, Amanda och Paulina. Vi har varit i Kista, varit hos familjerätten.Så nu ha Henrik skrivit på att han är Matildas pappa. Men var det nån som tvilade.... Hon är ju sin pappa upp i dagen.


Och inte glömma bvc och mvc. Vi har gått promenader.  


Vi firade lite jul igår med min bror, Matilda var tomte. En tjock tomte :) Hon fick ett babygym av morbror Richard så nu kan hon äntligen börja träna.


Idag ska vi träffa Therese, Johanna och Paulina med barn en stund på dagen. Sen blir det middag i Täby för att fira att Jenny fyller år.





Av Matilda och Linnea - 17 december 2008 16:34

Idag var det min tur att tas prover på och undersökas.

Träffade vår barnmorska Åsa, hon som bara fick se min mage växa hela tiden och inte vara med på slutet. Men nu fick hon se resultatet, hon fick träffa Matilda. Och hon tycket självklart att matilda var sååå fiiinn :)


Och med mig var allt som det skulle, allt var så fint ut och alla värden var toppen.


I dag har Matilda haft på sig en av Faster Jenny gamla klänningar, vi fick låna lite gamla bebis kläder som farmor sparat. Och hon har även haft på sig en blå klänning som jag hade på mig när jag var 7 1/2 månad. Matilda är 6 veckor idag och den passar bra på henne nu.


I morgon kommer Paulina och Amanda på besök. Och sen blir det en tur till Solna centrum och Kungsholmen.


Och på fredag då ska Pappa Henrik erkänna faderskapet :)

Presentation


MATILDA OCH LINNEA JÖNSSON

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards