Systrarna Jönsson

Alla inlägg under juli 2009

Av Matilda och Linnea - 31 juli 2009 15:19

Gårdagens spenderades i Hammarbysjöstad. jag och matilda åke dit och hängde med Paulina och barnen. Matilda hade en toppen dag. Hon tycker verkligen om att träffa andra barn. När hon kom hem var hon hur glad som helst.


Henrik insåg då att han måste nog gå upp till Öppna Förskolan och hänga där så att matilda får leka med jämnåriga.


 I natt måste Matilda ha drömt nån mardröm för hon vaknade kl halv tre och var helt otröstlig, tårarna bara rann.  Det tog oss en tag att lugna ner henne. Hon fick vara i vår säng och härja ett tag, efter ett tag hade vi fått nog av snacketolvan och sparkar i ryggen så då bar Henrik in henne till sin säng. Vid halv fyra kunde vi börja om igen och försöka sova lite.


Idag har vi tagit en promenad runt sjöarna i solna/sundbyberg och varit en stund i Mulle Meck parken. Matilda fick gunga lite och var väldigt nöjd med det.


Nu sover hon sin eftermiddagsvila.

Så skönt med hennes tider nu att de funkar.

Rutiner det e bra det när man har småbarn. Mat på samma tider och vila på samma tider.





Av Matilda och Linnea - 29 juli 2009 21:27

Idag var det utflykt till Malmköping där min farmor bor för att hälsa på.

Det var ett mycket uppskattat besök.

Min farmor blev väldigt glad att vi var där och hon såg ut att må bra.


Vi tog en promenad i byn och gick runt slätten. Matilda fick sitta i stolen fäst vid en kanon, jag kommer ihåg denna kanon från när jag var liten. Jag tyckte det var roligt att sitta i den så jag gjorde om det  med Matilda :)


Matilda har sagt sitt första ord och det är mammmmaa mammmm aa.

Man kan väl säga att hon e väldigt mammig just nu, men det är ju så i denna ålder. Hoppas att det kan hjälpas av lite när jag börjar jobba. För just nu kan jag knappt gå ut ut rummet innan hon börjar gråta och ropa mammm mammmaaa.




Av Matilda och Linnea - 27 juli 2009 20:47

Vi är nu tillbaka i Sverige.

Vi kom tillbaka igår och åkte bara förbi solna och kollade posten.

Resan hem gick bra. Matilda var lite grinig den första timmen. Då skrek hon och var på allmänt dåligt humör. Men sen vände det och hon sov till stora delar resten av resan. Hon var vaken när vi gjorde matstopp. Hon mår nu bra igen och febern är borta.


Vi åker hem till Solna i morgon, jag börjar sakna vårt hem lite och vill nu hem efter en helt underbar tid på landet. Men vi kommer tillbaka till landet. Var så säker.


Det har varit väldigt skönt här ute och det tror jag Matilda också har tyckt.


Idag så har vi fin besök av Jenny, vi har ätit helt underbart goda fiskspett och hallonpaj till efterrätt. Matilda fick självklart smaka,  potatis och lax gillar hon.


Nej nu ska jag gå och ta in tvätten.


God natt!



Av Matilda och Linnea - 25 juli 2009 17:23

Matilda är fortfarande sjuk, febern har gått lite upp och ner. Hon vaknade med feber i morse, fick en alvedon och blev bättre. Jag och Henrik motionerade på morgonen. Han power walkade jag cyklade en mil istället.


Efter lunch åkte vi alla till Brekkeparken i Skien ( det e grann byn) och sen tog vi en liten shoppingtur i Skien också.

 Där märkte vi att Matilda börjat bli lite grinig. När vi kom hem hade hon feber igen, så det blev alvedon och vila för tjejen.


Middag ville tjejen inte ha, utan hon fick lite fruktpure med yougurt.

Nu e hon på någorlunda gott humör. Men e lite kinkig.


I morgon åker vi tillbaka till Stockholm, hoppas att Matilda mår bättre då. Annars blir det ingen rolig resa.



Av Matilda och Linnea - 24 juli 2009 22:10

Vi har idag varit i Brevik och ätit glass. Brevik var en mysig liten småstad vid vattnet. Typ lite Vaxholm men lite mindre.

Glassen var god och det tyckte Matilda med.


Till middag kom Reidun och Jonny, vi åt Maddes fläskfile i ugn och kladdkaka till efterrätt. Matilda fick en väldigt fin badleksak av reidun och Jonny. Man trycker på en knapp och sen blir den en fontän i badvattnet.


På kvällen blev Matilda väldigt gring, hon ville knappt ha sin gröt och hon fick då en flaska. Vi pröva och lägga en, hon ville inte sova. Jag kände på en och då kände jag att tjejen har nog feber. Jo mycket riktigt, 39 grader visade termometern. Så det blev Alvedon och sen tog det dock lite tid innan Matilda lyckades somna. Men tillslut med hjälp av nappflaskan somnade hon. Så morgondagens utflykt blir nog inställt. Vi får se vad vi hittar på istället. Kanske blir det en tur till Skien istället.

 Det återstår att se hur Matilda mår i morgon.



Av Matilda och Linnea - 24 juli 2009 09:20

Igår var jag och mamma in till byn med matilda och besökte porslinfabriken. Det blev 6st pastatallrikar som jag köpte därifrån. Matilda fick en anka med bollar i av sin mamma.

När vi kom hem så kan man säga att hon tyckte de små bollarna var roligar än ankan.


Henrik åkte bil med Jens igår, fick en lite provtur i Jens sportbil. Han tyckte det var skoj. Matilda fick testa att sitta i bilen hon med.


Matilda har sovit hela nätterna sen vi kom hit, hon vaknar strax före sex och då får hon en liten flaska och somnar då om i lite mer än en timme.


Hon har gjort tendenser till att krypa lite mer, men hon e lite lat och bara lägger sig på golvet och rullar istället.


Matildas matrutiner funkar verkligen bra nu.

Hon äter frukost strax efter 8.00


Sover en stund strax innan tio.


Lunch vid 11.30


Mellanmål vid 14.30 ( beronde på när hon tar sin eftermiddagslur)


Middag vid 16.30-17.00


Gröt runt 19.00 - 19.30


Läggdags därefter.


Hon sover 2-3 gånger per dag.


Idag ska vi in till Brevik och äta glass och titta på lite båtar.

Sen får vi middagsbesök, eller matilda får middagsbesök :)

Reidun och hennes man Jonny kommer hit för att de vill träffa Matilda.





Presentation


MATILDA OCH LINNEA JÖNSSON

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards