Systrarna Jönsson

Alla inlägg under januari 2011

Av Matilda och Linnea - 24 januari 2011 20:22

Igår var det släktmiddag för att fira att tjejernas Farmor fyllt 60. Var meningen att middagen skulle ägt rum föra söndagen, men då var både farmor och farfar däckade och feber och förkylning.


Var en mycket trevlig kväll men toast skagen och fläskfile till middag. Mums.

I Henry hade vi den perfekta barnvakten till Matilda och Filip. Han e verkligen toppen med barnen, och de gillar verkligen honom.


  


        

Av Matilda och Linnea - 22 januari 2011 21:00

Dagen har idag bestått av att jag och tjejerna åkte till Olna och handlade lite.

Matilda har sen igår tjatat om Alfons. Så jag köpte en Alfons bok till henne.

Tänkte att jag skulle fynda lite på rean till mig själv men hittade inget och hade ingen ro heller att leta. Matilda såg till att jag inte skulle spendera några pengar heller. Hon babblade på och tyckte jag skulle springa efter henne :)


Det blev lunch och efter det lite lek i en lekring och därefter sömn i vagnen för Matilda. Linnea hon sov igenom hela resan och hela äventyret i Solna C.


Henrik hämtade oss och sen åkte vi hem och slappade lite här hemma. Familjen Rinneby kom över och vi beställde Pizza och Matilda och Filip lekte och röjde järnet.


Lite Bilder på tjejerna från i morse.


                





Av Matilda och Linnea - 21 januari 2011 20:55

Igår tog jag och Henrik en liten lyxlunch, vi åt lunch ute bara vi två, eller ja vi hade ju Grynet (Linnea) med oss. Men det var skönt att bara vara vi två och kunna äta lunch så där i lugn och ro.


På eftermiddagen hade vi ett mycket trevlig besök av Familjen Bäckman. Det var verkligen fart på dem stora tjejerna. Fullt ös. Matilda var även mycket intresserad av att det fanns en större bebis på besök. Noomi hon har verkligen blivit stor, men kan ju bero på att man tycker att allt är enormt stort jämfört med Linnea.


Idag har jag och Henrik varit inne i stan en sväng, jag fyndade byxor och en blus på Massimo Dutti. Efter lite snabb shopping blev det hem till Solna. Lite lunch och sen åkte Henrik till jobbet. Han gör sitt första nattpass sen Linnea föddes. Jag och Linnea vilade lite tillsammans efter lunch och sen åkte vi till Dagis för att hämta storasyster.

Gick bra att hämta henne och inga problem att åka bussen med båda två.

Vi åt mat, bakade lite playdo, lite bulibompa och bada.

Läggningen var det som tog lite på krafterna. Eftersom Matilda hade lite svårt att komma till ro och det hade även Linnea. Men det gick och nu sover bägge tjejerna.


Jag ser Lets Dance och har en stor godisskål framför mig, tyckte att jag fick unna mig det. Det är ju ändå fredag!



Av Matilda och Linnea - 19 januari 2011 20:18

Idag har vi haft hembesök av BVC Maria, hon kom för att väga Linnea och bara kontrollera att allt är bra.

Vi har samma BVC sköterska som vi hade till Matilda eller fortfarande har kanske man ska säga. Bara att nästa kontroll för Matilda är när hon är 3 år och nästa besök för Linnea är nästa vecka på onsdag.


Linnea vägde idag 3660 gram och Maria tyckte det var mycket bra att hon redan hade passerat sin födelsevikt.


Henrik har idag börjat jobba igen. Så jag och tjejerna har fått klara oss själva sen halv tre. Men det har gått bra. Jag har sysselsatt Matilda med att leka med playdo lera, hon fått hjälpa till med att göra smeten till Pankekaka som vi åt till middag. Sen blev det lite mer lera och sen ett bad. Och självklart lite Pippi också.

Linnea skötte sig och sov mellan 15.30 och 18.30


När det var dags för läggsdags gick vi alla tre in i Matildas rum och jag och Linnea låg på dagbädden och Linnea snarkade lugnt på min mage och Matilda somnade efter en halvtimme.


Nu sitter jag i soffan och med en fot på babysitterna och gungar Linnea som har sin vakenperiod just nu.


Jag hoppas att hon sover lika bra som i natt, hon somnade vid 23 och vaknade inte förrän 03.30 och åt lite och somnade om och vaknade 6.30 och åt lite och sen somnade vi om en timme till. Och gick sen upp och åt frukost hela hela familjen.


    

Av Matilda och Linnea - 17 januari 2011 15:04

I natt sov Linnea i sin säng hela natten. Jag tog upp henne och ammande henne två ggr men hon var nöjd med att jag la tillbaka henne och somnade om där igen.

Hoppas detta fortsätter. Den enda som inte sov i sin säng hela natten var Henrik.

Han fick lite ångest av att han inte hörde Linnea andas och var tvungen att gå upp och kolla henne hela tiden. Så tillslut gav han upp och gick la sig i Matildas rum.


Matildas är på Dagis för första ggn sen Linnea kom. Henrik lämnade henne och tror hon var nöjd med att få komma dit, för så fort hon fick av sig ytterkläderna tittade hon på sin Pappa och sa: Gå Pappa! Gå!

 

Vi säger ett stort Grattis till tjejernas Farmor idag som fyller 60 år.

Hurra Hura!





Av Matilda och Linnea - 16 januari 2011 20:44

Dagen har också bestått av besök. Anna och Viktor kom över med lunch och paket till tjejerna. Alla paket var ju Matildas. Allt är hennes just nu.

Vid 15 tiden kom även Fanny och Christian över på en fika.


Matilda tyckte det var toppen med besök, vädret var inte så skoj på förmiddagen för att göra något ute. Och hennes föräldrar hade haft en jobbig natt med inte mycket sömn så vi var inte så pigga. Så med folk som kom över som ville leka lite med henne än mig och Henrik var nog uppskattat. För oss har hon tröttnat på efter denna vecka hemma. Men tror det har varit bra att hon fått vänja sig med allt nytt.


Men i morgon blir det Dagis och tror Matilda kommer tycka det är helt underbart.

Vi pratade om Dagis i går vid middagen, och Matilda går då från bordet och kommer tillbaka med sin skor på och mössa och säger: Åka Dagis?

Tror hon längtar dit.


Till middag tog jag och Matilda ut och gick och köpte lite take away mat.

Det var halt men inte så farligt som jag trodde.


Nu dags för lilltjejen att äta igen.


        





Av Matilda och Linnea - 16 januari 2011 20:36

Vi tog en promenad hela familjen runt området, var väldigt skönt att röra lite på sig. Sakta med säkert ska man komma tillbaka till lite bättre form.


Efter lunch hade vi besök av Paulina och Viktor, Magnus, Therese och Oskar och Johanna. Matilda tyckte det var väldigt roligt att Oskar kom hit, men det märktes att hon var lite äldre. För hon passade på att köra med Oskar och bestämma allt.


Busade gjorde hon också efter middagen, då hade hon lyckas lägga en hel toalettrulle i toan och sen lite papper över det. Så Henrik gick på toaletten och när han skulle spola så gick det inte riktigt att spola och han fick  stoppa ner handen för att se vad det var som som hon hade lagt där.

Hon kan vår dotter!


      



Presentation


MATILDA OCH LINNEA JÖNSSON

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards