Systrarna Jönsson

Alla inlägg under maj 2009

Av Matilda och Linnea - 7 maj 2009 19:17

Idag var det babysim och Faster Jenny var med.

Äntligen fick vi sällskap i bassängen. Vi har haft mormor med oss en gång och Henrik har varit med en gång. Men båda var badkrukor. Men inte Jenny, hon badade och dök med Matilda. Och matilda gillade att ha med Jenny. Det var skönt att ha sällskap och även att få lite hjälp i omklädningsrummet.


Efter babysim var det föräldrarträff, vi pratade sjukdomar idag. Det var lite allmäna råd om var man ska vända sig och vad man ska tänka på.


Efter detta gick jag och Matilda med en mamma i mammagruppen till Råsunda Barnkläder och fyndade lite beggade leksaker.


Henrik kom och hämtade och jag åkte sen iväg och tränade, grymt skönt.


Matilda har börjat med majskrockar, hon äter dem med hela ansiktet. Det e väldigt kladdigt. Men hon gillar dem verkligen. Det går lite lättare med maten. Men det e fortfarande inte på topp. Men det kommer väl.

Hon vaknar ju så många ggr per natt nu när hon inte äter ordentligt på dagen. Men man kan ju inte tvinga henne. Det ger väl med sig.

Av Matilda och Linnea - 6 maj 2009 16:15

Idag har Paulina och Amanda varit här. de kom kl 10 i morse, vi fikade och åt lunch här hemma. Efter det så gick vi en promenad till Solna C.

Där shoppades det färg och penslar. Jag ska måla en trälåda som jag tog från Kersti. Det ska bli en leksakslåda till Matilda.  Så nu ska här målas.


Jag måste säga att det händer verkligen grejer med matildas utvekling nu.

Hon kan sitta själv i flera minuter.

Hon sitter upp helt själv i vagnen nu och sträcker sig efter saker.

Hon låg och sov här nyss och vaknade och grät, när jag hann dit in då hade hon hittat nappflaska och tagit tag i den.

Ja det går fort nu. Man ser verkligen på henne att hon e med på ett helt annat sätt också. Roligt.¨


Nej nu kokar det över, jag håller på att göra en sats barnmat till matilda. Potatis, morötter och kyckling i en anda röra :)





Av Matilda och Linnea - 5 maj 2009 16:55

Idag är det exakt 6 månaders sen Matilda föddes.

Tänk för ett halv år sen vid den här tidpunkten var hon ca 3 timmar gammal. Vi var då på väg upp till BB avdelningen på Danderyds sjukhus.

Vad tiden har gått fort. Nu rullar du dig fram här livet och kan nog snart sitta själv.


Just nu ligger du och sover gumman. Du har har inte varit på något strålande humör sen vi kom hem från Öppna förskolan. Så jag hoppas att du kan sova bort det.


Grattis gumman, ett halvår till och du firar din första födelsedag!


Av Matilda och Linnea - 5 maj 2009 08:29

Jag börjar tro att Matilda e lite schizo :) varann dag går det hur bra som helst att äta det som serveras till mat. Men sen dagen efter så stänger hon bara munnen och tittar bort. och tänker; E du dum i huvudet mamma, jag tänker inte äta idag!

Henrik påstår att hon tränar till beach 2009 :)


Ja nu i morse var i alla fall en sån där dag då hon bara gapade och åt upp sin morgongröt. Så vi får hoppas att det fortsätter så resten av dagen.


Jag har förresten lyckas få henne att sova till halv åtta två dagar i rad. Hon vaknade då en gång kl 04 och gång kl 05 men det var bara ge henne flaskan och åt lite och somnade om.



Av Matilda och Linnea - 4 maj 2009 18:07

Gick till öppna förskolan i dag, men jag hade inte kollat schemat på kylskåpet hemma. Verksamheten var inställd idag.

 Så det blev inga sånger idag, men i morgon ska vi dit med mammagruppen så då ska vi sjunga.


Idag har Matilda emellanåt varit kinkig.

Men när vi var inne hos Doktorn så charmade hon. Hon väljer sina tillfällen.

Allt gick bra på 6 månaders kontrollen. Hon var en sån fin flicka sa doktorn.

BVC sköterskan vägde henne och hon väger nu 8925 g, gått ner några gram sen vi vägde henne på sjukhuset. Hon är 66,4 cm lång.





Av Matilda och Linnea - 4 maj 2009 08:50

Matilda ligger nu på golvet och snurrar runt och testar rösten. Hon snurrar runt och sen tittar upp med sina blåa ögon på mig och bara ler.

Hon säger med ögonen: Titta på mig mamma, titta vad jag kan!


Jag tittar tillbaka och ler till henne och säger att hon e duktig och hon ler och skrattar ännu mer till mig.




Idag blir det nog äntligen att gå till öppna förskolan och vara med på sångstunden. Tror vi båda e tillräckligt friska för detta.

Och sen i eftermiddag ska vi till bvc och Matilda ska gå på sin 6 månaders kontroll.



Presentation


MATILDA OCH LINNEA JÖNSSON

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards