Systrarna Jönsson

Alla inlägg under juli 2009

Av Matilda och Linnea - 22 juli 2009 20:15

Vi är nu i Porsgrunn, hemma hos Matildas mormor.


Resan till Oslo gick bra med Matilda, det var lite gnäll men inte så farligt. Jag hade inhandlat en stor påse majskrockar och packat en påse leksaker.

Men glädjen när vi kom fram till Pär och Tuva gick inte att ta miste på hos Matilda. Hon trivdes verkligen där, fanns ett stort golv att rulla runt på och massa med leksaker.


Tisdagen spenderade vi inne i Oslo. Vi så det nya Opera huset och gick omkring på det. Det var väldigt cool byggnad.

 Bilder kommer.


På kvällen på tisdagen satte vi oss i bilen och åkte till Porsgrunn. Där väntade fika och matilda tyckte det var så skönt att få komma fram och leka på golvet.


Idag har vi varit inne i byn och mormor shoppat lite kläder till Matilda. En overall och massa med reafynd på Lindex.

Till middag fick Matilda samma mat som oss för första gången. Vi åt lax och potatis. Mormor gjorde Matildas lax separat utan kryddor och salt och sen serverade detta med potatis till. Och detta åts upp av Matilda till stor glädje. Hon upp nästan hela portionen jag serverade.


Efter middagen fick matilda bada i vardagsrummet i min gamla badbalja som fanns kvar. Det var nog dagens höjdpunkt för Matilda. Hon plaskade och hade sig. Hon ställde sig till och med upp själv och stod upp i några sekunder.


Nu sover lilltjejen, hon var trött idag och somnade strax före halv åtta. Det var ett tag sen hon somnade så tidigt. Hon kanske börjar komma tillbaka till lite normal rutiner. För hon har när vi varit på landet somnat vid 21 tiden. Och det tycker nog jag är lite sent.


 Imorgon blir det en promenad till Porslinfabriken. Om det inte regnar.




Av Matilda och Linnea - 19 juli 2009 22:13



Vi har kommit långt, mycket är målat. Huset har fått innertak, en veranda.

Vita knutar är målade. Det som nu fattas är golv inne i huset, väggarna ska fixas inne, el ska fixas. Och Staket runt vernadan huset ska fixas, Sen är det lite småfix på målningen runt huset som ska fixas. Okej, det är lite jobb kvar...


Men vi tar nu en paus och åker på semester till Norge. Ska hälsa på Pär och Tuva och Mormor och Jens.


Matilda mår bra, dock fortfarande vaken och kl är 22.17, vi försökte få henne att sova ett bra tag, men gav upp så nu är hon uppe och nöjd.


Ha en toppen vecka, det kommer vi att ha.



Av Matilda och Linnea - 17 juli 2009 16:20

Matilda har idag för första gången lyckas dra sig själv upp med hjälp av trälådan på altanen. Det finns ett handtag på sidan av den lådan. Den tar hon tag i och drar sig upp.


Igår var det grillkväll på Skarpö, det var mycket mysigt. Matilda trivdes med Simone som barnvakt. De lekte så bra ihop. matilda var nog mer simones docka : )


Husbygget går framåt, jag och Anna målar och killarna hamrar och spikar.

Huset har nu isolering i taket och panel i taket som jag förmålade innan de sattes upp.

 Tre sidor på huset utsida har även målats två ggr nu. Olle o Henrik är iväg och köper plåt till taket nu.


I morgon blir det 30 års fest för mig och  Henrik. Viktor ska fira att han blir 30 den 27 juli.



Av Matilda och Linnea - 16 juli 2009 09:56

Bygget tar en paus idag, eller inte Olle. Han jobbar på nu innan han måste iväg och göra massa med ärende med sin fru.


Igår så gick även målarteamet på, jag och Anna, och målade tre vägar på utsidan. Madde var dagis till Matilda och Filip. Sen var målarteamet tvungen att dela upp sig, så då fortsatte jag och måla och det blev Dagis Anna istället.


Stugan har nu fått isolering på tre väggar på insidan och då även färg på utsidan på tre väggar.


Idag blir det middag för mig och Henrik och Matilda ute på Skarpö.  Ska bli trevligt. Det blir tjejgänget.


I morgon blir det att måla och ha sig igen. Så nu gäller det att njuta av vilan.




Av Matilda och Linnea - 15 juli 2009 09:44

Killarn  är verkligen våra bygghjältar, det hamras och byggs från morgon till kväll. Henrik och Olle jobbar och jobbar.


Jag erbjuder min hjälp men hittills har jag inte fått hjälpa till. Men snart ska det börjas målas och då ska jag få pensla.


Igår var jag Jenny och Madde på loppisturne. Vi var på myrornas i Ropsten och fyndade. Jag fyndade en sypall för 125 kr med fullt med sytillbehör i pallen. Jag ska klä om den sen blir den fin.


Jenny köpte ett soffbord, hon var mycket nöjd.


Madde hittade inget, men hon var en snäll mor och svärmor som körde runt oss.


Matilda hittade inte heller nåt, men hon var nöjd att sitta i babybjörn och få titta på allt spännande.



Av Matilda och Linnea - 14 juli 2009 10:59

Då är killarna igång med husbygget. Det ska bli en friggebo på 15 m2 nere i äppelträdgården. Det började inte så bra för Olle och Henrik med massa med regnskurar på fm. Men det lättade upp och på em så byggdes det och spikades det som bara den.


Nu har huset väggar och snart ett tak.


Jenny kom ut på eftermiddagen och vi åt en trevlig middag på verandan.


Idag fortsätter husbygget... och vi andra sitter nu på förmiddagen vid våra datorer ocg surfar :)


Matilda hon vägrar sova och är allmänt lite grinig.



Av Matilda och Linnea - 12 juli 2009 16:15

Då var denna helg snart över.


Fredagens middag blev väldigt lyckad, vi åt gott och drack gott. Vi började till och med i vår berusning där planera en weekend till NY sista helgen i juli men det fanns inga billiga biljetter. hade vi hittat några hade vi nog bokat.

Matilda hade fått se NY för första gången. Men det får bli en annan gång.


Lördagen

Henrik jobbade natt. Johanna kom hit ut för att sova med mig och Matilda.

Matilda lekte med sin kompis Louise 1 år ( Viktors systers minsta barn) jag vet inte hur mycket utbytte de hade av varandra men lite tror jag nog.

På kvällen blev det Tacos hos familjen Selin.


Idag har jag och Johanna tagit det lugnt, Matilda har fått bada lite i en badbalja i duschen. Hon äslakr det kan jag säga. Det fullkomligt skvätter när hon sätter i gång.


Nu har Johanna åkt hem och jag och en sovades Matilda väntar hem Henrik, och även Madde och Olle kommer hem idag.


I veckan ska det byggas en friggebod här på landet,, och jag har fått löfte om att jag ska få skjuta med spikpistolen :)



Av Matilda och Linnea - 10 juli 2009 16:37

Matilda kan nu klappa händerna. Nu händer det saker.

Henrik har sett att hon börjar göra försök att börja krypa.

Jag tycker dock det e bra att hon inte kan :) Då kan hon inte ta sig fram så snabbt. Funkar bra med rullning tycker jag!


Idag har vi varit i Täby Centrum  och shoppat lite kläder till Matilda.

Till hösten och vintern så kommer hon ju upp i storlek 80- 86.

Så vi passade på att fynda ett par snickarbyxor på Polarn och Pyret och lite bodiesar på Lindex. Denna gång var det Henrik som valde färg. Han hade tröttnat på rosa och rött  så nu fick hon lite tuffa färger.


 I kväll blir det middag med Viktor här på landet. Vi bjuder på serranoskinka med mozarella till förätt och till varmrätt blir det Lax VästerbottenRisotto och till slut blir det hemlagad glass till efterrätt. Nån som tycker detta låter gott? Jag kan säga att jag provsmakade glassen jag gjorde innan den åkte in i frysen. Mums!



Presentation


MATILDA OCH LINNEA JÖNSSON

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards