Systrarna Jönsson

Alla inlägg under augusti 2011

Av Matilda och Linnea - 18 augusti 2011 06:38

Jag vet inte vem om vann...

Linnea vaknade kl 05.35 Jag gav henne nappen och sa natti natti sov gott och gick därifrån. Hon var tyst  i 5 min. Så höll vi på några ggr. När hon efter 5 ggn stod på alla fyra och bara jollrade och gungade gav jag upp och tog upp henne. Då var kl 6.01 och vi gick upp och satte oss i soffan. Nu har hon ätit frukost och jag märker att det är dags att byta en bajsblöja...



Av Matilda och Linnea - 17 augusti 2011 19:19

Idag har vi varit turister i vår egen stad. Vi åkte alla ut
till Drottningholms slott och vandrade omkring. Vi såg byte av högvakten,  vi gick in på slottet och tittade runt där.
Matilda följde med in på slottet och gick omkring och tittade var kungen och
droottkingen bodde som hon sa.

Vi fortsatte därifrån till Ulriksdals slottspark och fikade
på Cafet Svalkan.


Idag åker mormor hem och om några få dagar börjar jag jobba
och Henrik blir pappaledig.  5 veckors
ledighet tillsammans är nu slut.


I morgon bitti ska jag även ta striden mot Linnea. Hon har
börjat vakna mellan 4.30 till 5.00 varje morgon.  Och vi har varit lata och tar upp henne i sängen och hon somnar om där efter lite trix och fix.  Och då sover hon till nån gång efter 06.  Nu ska hon lära sig att somna om i sin egen
säng.  Så i morgon är det jag som ska ta första striden, återstår att se vem som vinner. Man är ju inte så pigg vid 05...


Bilder från idag.


                       

Av Matilda och Linnea - 15 augusti 2011 17:27

Helgen har bestått av att på lördagen träffade vi mormors
syster och systerdotter för en fika och promenad i Liljeholmen.

Efter det blev det lite shopping inne i stan.


Nya stövlar till Matilda och byxor och skjorta till hennes
mamma. Matilda fick välja färg på sina stövlar själv. Gissa vilken färg hon
valde? Jo rosa! Tror att vi måste begränsa detta så att det inte blir för
mycket rosa. Även fast även jag tycker att rosa är en väldigt fin färg.


Söndagen bestod av besök på Mulle Meck parken, dit vi hade
pick nick med oss. Blev även därifrån en promenad till Över Järva Gård. Jag och
Matilda betalade för att gå in i fårhagen, men Matilda fick panik och blev en
väldigt rädd tjej och rusade därifrån. Har aldrig sett henne klättra upp och
ner för en steg så fort själv. Kan tilläggas att när hon rusade ut från hagen
så var vi inte ens nära fåren.


Vi gick vidare till hönorna och tuppen och de djuren gick
bättre att titta på. Blev lite lek och glass på cafet där.

På vägen hem från Över Järva frågade jag Matilda varför hon
inte ville träffa fåren, fick då svaret;

 Jag måste bli lite större först!

 

         


På kvällen checkade jag och maken in på hotell och gick på
spa. Var en mycket trevlig kväll och mormor tog hand om flickorna.


Idag har Matilda börjat på dagis igen och det gick bra. Hon
lekte med sina kompisar och har haft det bra. På vägen hem så frågade jag
Matilda vad hon ville äta, fick svaret:


Balle, Balle! (tack för den Viktor, det var nämligen han som
mycket målmedvetet lärde henne detta i somras)

Av Matilda och Linnea - 13 augusti 2011 07:34

Vi var igår på Gröna Lund med mormor. Matilda hon åkte karuseller.

Det bästa var nog Tuff Tuff tåget, berg o dalbana för de minsta. Den åkte hon 3 ggt. on hade nog kunnat åka flera ggr. Men det var kö och det tog lite tid varje gång.

Vi åkte kärlekstunnel, flyganade elefanter och gick lustiga huset.

Jag åkte Twsiter själv ( berg och dalbanan i trä) men kom fram till att jag kommer inte göra det igen. Jag blundade hela vägen och var livrädd.


Titta på denna bild på Matilda på väg ner från lustiga huset, hon ser lite livrädd ut här...


 



Av Matilda och Linnea - 10 augusti 2011 06:21

Igår tog hela familjen en powerwalk på förmiddagen, vi satte
barnen i varsin barnvagn sen gick vi runt Över Järva gård och Ulriksdals
slottspark. Skönt.


På eftermiddagen blev det häng med familjen Bäckman.


Barnen somnade mellan 19.15 och 19.30 Så skönt.


Men natten var inte lika skön. Matilda drömde mardrömmar eller vad hon nu hade för sig.
Henrik gick in till henne och hon skrek som vanligt efter mamma, mamma!  Men henrik stod på sig och lyckades trösta
henne., men efter 5 minuter tystnad började hon om igen. Så då bar han in henne
till mig och jag fick sova med två barn. Henrik gick och la sig på dagbädden
efter ett tag.  Självklart var det min
morgon, så nu sitter jag och husmusen här och leker. 05.55 tyckte hon att det
var dags att gå upp.


Idag kommer flickornas mormor på besök, det var ett tag sen
vi sågs. Och tror Matilda kommer bli glad att se sin mormor igen.  Får vi se vad för roliga saker vi hittar på
denna vecka.

Av Matilda och Linnea - 9 augusti 2011 08:46

 


Vi är nu hemma och så gott som upppackade efter våra veckor på landet.
Vi har haft det underbart och det har verkligen varit en lyx att kunna vara där så länge. Nästa sommar blir det tyvärr inte så lång ledighet, då är vi två arbetande föräldrar.


Men innan vi åkte därifrån hann vi njuta av det sista och bada. Familjen Bäckman kom ut och badade med oss i fredags.  Faster Jenny var även där och badade med sina kompisar och även flickorna.


                 



Av Matilda och Linnea - 5 augusti 2011 10:29

I onsdags blev det utflykt till Dalarö för att hänga med Familjen Hermansson. Och det blev en heldag, vi var hemma till 22.30 Matilda höll igång hela tiden och var överlycklig att få umgås med Simon och Henry.


               

Av Matilda och Linnea - 5 augusti 2011 10:25

I tisdags var vi på besök hos min farmor.

Hon har precis fått komma hem efter en lång sjukhus vistelse.

Hon var väldigt glad över att träffa flickorna.


jag tänkte att vi kunde ta en liten omväg förbi Vingåker Outlet och kanske fynda där. Omvägen blev en omväg på 15 min på småvägar. Och fynden, nja en klänning och en tröja för mig och ett par svarta hunter gummistövlar till Henrik.


     

Presentation


MATILDA OCH LINNEA JÖNSSON

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards